De Commissie wil dat nieuwe auto’s per 2012 niet meer dan 130 gram CO2
uitstoten per gereden kilometer. Verreweg de meeste auto’s zitten daar nu
nog boven. Het grootste deel van de vermindering moet bereikt worden door
schonere motoren, de rest door betere banden, zuiniger schakelen, zuiniger
air-conditioning en biobrandstoffen.
Automakers betalen vanaf 2012 een boete van 20 euro voor elke gram CO2
boven de norm. De boetes stijgen naar 95 euro per CO2-gram te veel in 2016.
Aan de plannen gaat een uitgebreid debat vooraf in de Europese Commissie, het
dagelijks bestuur van de EU. Drie eurocommissarissen uit de grote
autoproducerende landen Duitsland, Frankrijk en Italië hadden grote moeite
met de boetes voor automakers. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen
wilde lagere boetes en meer flexibiliteit voor de bedrijven bij het behalen
van de doelen.
Het Europees Parlement en de 27 EU-landen moeten instemmen met de
plannen. Vooral Duitsland heeft problemen. Duitse autobedrijven maken zware
auto’s, die meer CO2 uitstoten. Het is overigens de bedoeling van de
Commissie dat autofabrikanten kunnen samenwerken om gemiddeld de CO2-normen
te halen. Ze kunnen dan uitstootrechten van elkaar kopen of verkopen.
Toch wordt in Duitsland gevreesd voor miljarden aan boetes voor de Duitse
autoproducenten. Een regeringswoordvoerder in Berlijn wees de plannen uit
Brussel dan ook woensdag van de hand. De Commissie zou zich niet houden aan
eerdere afspraken. Duitsland wil het onderwerp bespreken in de Europese Raad.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl